First week Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Erwin Broek - WaarBenJij.nu First week Shanghai! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Erwin Broek - WaarBenJij.nu

First week Shanghai!

Door: Erwin van den Broek

Blijf op de hoogte en volg Erwin

01 Februari 2014 | China, Sjanghai

Ja, ik moet me zelf dit toch ook wel een beetje aan gaan leren, om zo’n reisverslagje te maken. Ik denk dat ik er een hoop mensen een plezier mee doe om toch wat van me te laten horen nu ik in het Verre Oosten zit. Ik heb me dus eventjes op mijn kamer opgesloten en alle informatie die ik in mijn achterhoofd nog heb zitten naar voren gehaald.

Maandag 27 Januari is de grote reis van start gegaan. Na een hele gezellige en waardevolle avond met ons thuis en de familie van Noort, ging vandaag het wekkertje om half zes. Waarom zo vroeg? Daarvoor moet ik de Chinese ambassade hartelijk bedanken die het nodig vonden om mijn visum te vertragen… alsjebieft zeg. Deze ochtend was het de bedoeling dat ik samen met Marijn (mijn maatje de komende 5 maanden in Shanghai) met de trein naar Den Haag zou gaan om mijn visum op te halen, en dat de familie met de koffers richting Schiphol zouden gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Terwijl ik afscheid nam van ons pap, waarbij de tranen rijkelijk vloeide, was het plan dat Stefanie mij naar het station zou brengen. Al snotterend kwam ik met stefanie op het station aan, waar ik nog vijf minuten had om ook afscheid van haar te nemen. Afscheid nemen is zwaar klote op zo’n moment. Het vriendinnetje 5 maanden missen is niet echt een fijne gedachten. Helaas wacht het vliegtuig niet op mij, en moest ik dus die trein van 06:43(!) wel in stappen.

Eenmaal aangekomen in Den Haag moest ik nog even op Marijn wachten, alvorens we met zijn tweeen richting de ambassade liepen. Helemaal zeker van mijn zaak was ik niet, omdat het niet helemaal zeker was of mijn visum wel op tijd klaar zou zijn. Met goede hoop stapte we het gebouw binnen waar we, hopelijk, MET visum weer naar buiten zouden stappen. Ik was als eerste aan de beurt om mijn visum te bemachtigen. Hoopvol stapte ik op het loket af. Ik gaf mijn afspraakkaart en nummertje. Het duurde mij allemaal net iets te lang, voordat ze in de bak met paspoorten ging zoeken. ‘’het zal toch niet zo zijn dat…’’ dacht ik. NEE HOOR, ze viste mijn paspoort inclusief visum uit de bak. En of ik blij was!! Nee, vooral opgelucht denk ik. Dit betekende dat ik om 12:25 gewoon zonder problemen het vliegtuig richting Shanghai kon pakken! Nadat ook Marijn zijn visum bemachtigd had, en ik ons mam en tante Danielle gebeld had met het goede nieuws, konden we koers zetten richting Schiphol.

Bij de incheckbalie hebben Marijn en ik een tijdje moeten wachten op onze ouders. Gelukkig waren ze allebei op tijd en konden we rustig inchecken. Hierna volgde het afscheid, dat ook nu weer heel moeilijk was. Het is moeilijk te bevatten dat je 5 maanden van huis bent, je vertrouwde omgeving. Na weer de nodige knuffels en kussen, tranen en snottebellen, liepen we naar de gate. We draaide nog een laatste keer om om te zwaaien, keken elkaar aan, en wisten: nu gaat het echt beginnen!
De vlucht naar Shanghai verliep via Hong Kong. De vlucht van Amsterdam naar Hong Kong was soepeltjes verlopen. Een reis van om en nabij 11 uur werd volgemaakt door middel van films, spelletjes en een enkel uurtje slaap. Eenmaal aangekomen in Hong Kong was het eerste wat we allebei dachten: Wifi! Even laten weten aan het thuisfront dat we veilig geland zijn. Ook even liggen facetimen met het vriendinnetje, die ik duidelijk wakker belde aan haar slaperige stem te horen! In Hong Kong was het inmiddels 07:00 Chinese tijd (00:00 Nederlandse tijd). We vlogen pas weer om 08:55 richting Shanghai, dus moesten helaas twee uurtjes wachten voordat we weer verder konden. Op zo’n momenten is je telefoon toch wel een van je betere vrienden moet ik zeggen!

Om 08:30 mochten we dan toch eindelijk het vliegtuig in en vlogen we drie kwartier later richting Shanghai. Veel van de vlucht heb ik niet meegemaakt omdat ik het overgrote deel nu wel heb kunnen slapen. Met een vertraging van een klein uurtje hebben we vlug onze koffers gepakt en werden we buiten opgewacht door Wei, een goed Engels sprekende Chinees die voor ons een taxi richting het appartement geregeld had, helemaal top! Eenmaal aangekomen bij het appartement hebben we snel de sleutels gehaald en zijn we op bed geploft. De landing op het bed was echter niet bepaald prettig, waar de bedden in China ongelofelijk hard blijken te zijn (is normaal kregen we te horen). Na een klein middagdutje, een boodschapje om de hoek en wat biertjes in het appartement gedaan te hebben, leek het ons wel verstandig om ons bed maar eens op te gaan zoeken om fris de volgende dagen te beginnen!

De afgelopen dagen zijn alweer een eye-opener voor me geweest. Wolkenkrabbers, mensenmassa’s, smog, armoede, rijkdom, tientallen Starbucks, psychopaten en bovenal een behoorlijke stank. Al met al zijn de eerste dagen me goed bevallen hier, alhoewel ik af en toe met een brok in mijn keel zit als ik aan thuis denk.

Dit weekje vakantie is me goed afgegaan in Shanghai. Maandag begint mijn stage, waar ik ongelofelijk veel zin in heb. Nu zullen ook de dagen van 09:00 tot 18:00 gaan beginnen. Ik hoop dus dat ik over twee weken nog steeds kan zeggen dat ik met plezier naar mijn stage ga! Ook hier hoop ik jullie mee op de hoogte te houden.

Voor nu wil ik zeggen: Gelukkig Nieuwjaar allemaal. Het jaar van het Paard is hier sinds donderdag begonnen. Veel vuurwerk en gekkigheid op de straten, alhoewel ik het heel veel gekker had verwacht! Het is hier nu inmiddels 21:00, we gaan nog even kijken hoe we de rest van de avond in gaan vullen!

Zaijan!

  • 01 Februari 2014 - 14:43

    Herman :

    Kei mooi verhaal jongen und viel spaß dort im shanghai

  • 01 Februari 2014 - 14:52

    Nadia:

    Hee Erwin,

    Super leuk om een reisverslag van je te lezen!
    Maaruh.. psychopaten? Moet ik alvast een busje pepperspray o.i.d. aan gaan schaffen voor als ik je een bezoekje kom brengen? ;-)


    xx

  • 01 Februari 2014 - 16:16

    Erwin Van Den Broek:

    haha nee Nadia dat hoeft niet, dat vertel ik nog wel wanneer je hier bent. Moeilijk lang verhaal

  • 01 Februari 2014 - 17:33

    Rianne:

    Leuk verslag Erwin, ben benieuwd naar je verdere avonturen!
    Heel veel succes met je stage en vooral een goed begin toegewenst maandag (want dat is het halve werk).

  • 01 Februari 2014 - 19:46

    Marianne:

    Leuk verhaal. Prachtig verteld. Ik wist niet dat je zo mooi kunt vertellen. Verborgen talent. Liefs.

  • 01 Februari 2014 - 23:36

    Daantje:

    Hey Erwina...

    Wat goed van jou, dat je je eerste reisverslag hebt geschreven...is niets voor jou, maar voor ons in het verre Nederland wel heel erg leuk om te mogen lezen :)
    Fijn dat je een waardevolle afscheidsavond hebt gehad...en dat de reis goed is gegaan...ik was erg blij om het goede nieuws van je visum te horen...
    Nog één dagje vrij en dan mag je aan de bak, ik ben zóó benieuwd hoe het je zal bevallen....en ondertussen op zoek naar een appartement...druk baasje ;)
    Je zus heeft haar rondreis al geboekt..stoer van haar...kan ze jou eerst vervelen en daarna op ontdekkingsreis door China...ook trots op je zus!!
    Lieffie..heel veel succes maandag en geniet van dit grote avontuur... ik kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Knuffel en Kus van ' tante Daan' ;)))
    X

  • 02 Februari 2014 - 08:45

    Trees Joosten-Willems:

    Leuk Erwin, om jou zo een beetje te volgen. China zal wel een beetje veranderd zijn sinds wij er in 1996 waren. Succes verder!

  • 02 Februari 2014 - 11:30

    Dennis Van Den Heuvel:

    Mooi om je verhaal te lezen kerel.misschien wat foto's erbij als dat mogelijk is . Verder succes en veel plezier daar Gr. En tot het volgende verhaal

  • 02 Februari 2014 - 20:55

    Riky:

    Leuk verslag, Erwin!
    Fijn dat je ons op de hoogte wilt houden!
    Heel veel succes met je stage en ik kijk uit naar je volgende bericht!

    Groetjes, van mij en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Erwin

Reisverslag Shanghai

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 10239

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 05 Juli 2014

Stage Shanghai

Landen bezocht: